**Från 1 juli till 18 augusti så når du oss på 0451-26 65 00 mellan kl 10 och 12.**

Kundservice

Om du fått problem och vill felanmäla detta så ska du alltid ta kontakt med din tjänsteleverantör. 

Vid fel på passiv infrastruktur kontaktar kommunikationsoperatören Hässleholms fibernät. Vi har bevakning på våra system 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, året runt. Det innebär att vi automatiskt får larm om något allvarligt händer och då åker vi ut även efter kontorstid. Detta sköts automatiskt och du som kund skall normalt inte behöva felanmäla eller ens märka om något sådant händer mitt i natten.

Tekniska frågor om vårt fibernät kan ställas via vårt supportformulär .

För allmänna frågor om fiberutbyggnaden i Hässleholm kontakta oss på fiber.info@hassleholm.se.

 

Beskrivning av hur fibernätet är organiserat:

undefined

 

Vår kommunikationsoperatör

ViaEuropa är en neutral kommunikationsoperatör som inte är knuten till någon specifik leverantör. Företaget bildades 1999 som en av världens första neutrala operatörer av öppna stadsnät. De ser till att det lokala nätet fungerar och tillhandahåller en praktisk webbsida för beställning och administration. ViaEuropa säljer inga egna tjänster direkt till slutkund utan tillhandahåller själva marknadsplatsen.

 

 undefined

 

Här i portalen kan du själv logga in för att

  • Byta hastighet på din internettjänst
  • Byta leverantör (Internet, TV, telefoni eller annan tjänst)
  • Säga upp ditt abonnemang

 

Tjänsteleverantören har hand om:

  • Tjänster
  • Support
  • Fakturafrågor
  • Flytt av abonnemang

 

Entreprenörer med uppdrag från Hässleholms Fibernät

Följande entreprenörer har tecknat ramavtal med Hässleholms kommun för utbyggnad av fibernät (utan inbördes ordning):
- Sandins Entreprenad AB
- Transtema network services AB
- Wanstadius Telecom AB
- Bäck Installation AB
- Fiberoptik Syd AB
- Telarco AB
- Bjära Entreprenad AB
- Network Solutions Blekinge AB
- Relacom AB
- MTEK Future AB
- TA Mark AB
- Anläggning & Kabel Entreprenad i Malmö AB (AKEA)

 

Konsulter med uppdrag från Hässleholms Fibernät

- FNC (en del av Transtema)
- ÅF
- Rejlers 

 

Vanliga frågor   

Vad är fiber?

Fiber – eller fiberoptik – består av överföring av ljus via optiska fibrer. Det är den snabbaste tekniken för informationsöverföring som finns idag, mycket snabbare än en t ex adsl-anslutning.

Vilka är fördelarna med fiber?

En av fördelarna är den höga kapaciteten. Alla i familjen kan använda datorer, surfplattor, telefoner och tv-apparater samtidigt utan att farten går ner eller att bilden hackar. Med fiber är ditt hem också väl förberett för framtidens digitala tjänster, som kommer kräva ännu mer bandbredd. Ditt hus får en avancerad kommunikationslösning som ger dig nya former av både nytta och nöje samtidigt som det kan öka värdet på ditt hus. 

De som hävdar att fiber bara är en "fluga", har de rätt?

Mobilt bredband kommer att fortsätta utvecklas och vara ett bra komplement när man är på rörlig fot. Men utan fasta anslutningar kommer inte kapaciteten att räcka till för det stadigt ökande bandbreddsbehovet. Med fiber har du en stabil och kraftfull ”egen lina”. Den påverkas inte av andra användare, väder, vind eller grannar och håller under lång tid framöver.

Kommer ni erbjuda fiber till min fastighet?

Alla hushåll ska erbjudas möjlighet att koppla in fiber.

När kommer det fiber till min ort?

Om du klickar på status, högst upp på sidan, kan du se aktuell status på var vi befinner oss just nu. Om din ort inte finns med beror det på att vi inte tidsatt området än. 

Vem äger Fibernätet och varför ska jag välja kommunal fiber?

Det gör Hässleholms kommun och alla vinster som genereras går direkt tillbaka till kommunen och alla invånare.

Vad kostar det att köpa fiber från er?

Du betalar en engångsavgift på 19.000 kr för att få fibern indragen till ditt hem. Priset är samma i hela kommunen (gäller villor). När du har fibern installerad tillkommer endast kostnader för de eventuella tjänster som du köper från valfri tjänsteleverantör. En efteranslutning kostar 24 000 kr för villor och företag får en offert på installationsavgiften.

Kan jag delbetala installationsavgiften?

Ja, du kan delbetala i 12, 24 eller 48 månader. Uppläggningsavgift och aviavgift tillkommer. Vid delbetalning i 48 månader tillkommer även ränta. Mer informaton om delbetalningen hittar du i avtalet.

Kan jag ansluta mig i efterhand?

Ja, det går bra att ansluta sig i efterhand. Men då blir kostnaden för fiberanslutningen 24 000 kr istället för 19 000 kr. 

Om jag bor i lägenhet och vill ha en fiberanslutning, hur gör jag då?

Då kontaktar du din bostadsrättsförening eller din hyresvärd och ber dem ta kontakt med oss för att göra en offertförfrågan.

Levererar Hässleholms kommun själv tjänster i Fibernätet?

Nej, kommunen är endast ägare av den passiva infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ViaEuropa ansvarar för den tekniska plattformen och tjänsteleverantörsleveransen till kunderna. ViaEuropa uppdaterar portalen löpande med senaste information och erbjudanden. 

Hur bra är era leverantörer?

I de oberoende undersökningar som görs får våra leverantörer höga betyg när det gäller kvalitet och överföringshastighet.
Fördelen med ett öppet stadsnät är dessutom att du aldrig binder dig till en enda leverantör, utan du kan fritt välja den du trivs bäst med. 
En nyligen gjord undersökning visar också tydligt också att kostnaden för bredband är lägre i öppet stadsnät med sund konkurrens än i ett stängt nät.

Vad är en kundnod?

Kundnoden är din fibermottagare, en dosa som monteras inne i ditt hushåll. Det är dit fiberkablarna dras. Via kundnoden kopplar du sedan in tv, internet och telefoni.

Om jag vill koppla in ett trådlöst internetnätverk via min fiberanslutning, hur gör jag då?

Många vill kunna surfa trådlöst via ett wi-fi i hemmet. För att göra det via din fiberanslutning behöver du koppla en router till kundnoden. En router kan du antingen köpa separat hos en teknikåterförsäljare, eller kollar du med den tjänsteleverantör du väljer vad de har för erbjudanden. Hos vissa leverantörer ingår routern när du beställer en tjänst och hos andra kan du få köpa till den. 

Vem skall jag kontakta vid ett fel?

Du kontaktar alltid din internetleverantör av den felaktiga tjänsten. De gör en felsökning och kontaktar oss om det behövs.

Jag vill flytta min CPE / Kundnod, hur gör jag?

Kontakta oss! - Enda nackdelen med fiber är att den är ömtålig. Låt oss göra flytten!
Du kontaktar oss på fiber.info@hassleholm.se eller ring 0451-267000 och fråga efter fiberavdelningen. Vi vill gärna veta ditt namn, telefonnummer, adress samt hur bråttom det är.